A 214. Csorba blog. Kiegészítés a Csorba versmondó verseny beszámolójához és a hagyományos blog
2023.04.17.216. Csorba blog. Pomogáts Béla halála
2023.05.04.215. Csorba blog. Csorba versismertető, Galsai Pongrác és Illyés Gyula írásai kapcsán az anyák napjáról
Sokat gondolkodtam és változtattam a blogon, amíg eljutottam a bejegyzés végső (?) formájáig. Sűrű és nehéz napok voltak az elmúlt blog elkészítése óta, most, hogy kicsit megnyugodtam, befejezem hát ezt az újat.
A szokásos bevezető után a közelgő anyák napja és az anyákhoz kapcsolódva Galsai Pongrác írása jutott eszembe, az írásról pedig maga a szerző. A két téma adja a blog fő mondanivalóját. Az egyik a „hagyományos” blog:
1. Csorba Győző kötetek részletes ismertetése a honlapon.
2. Csorba versek hang- és videófelvételeken.
3. Csorba mai verse a válogatásomból:
[Bach és Napóleon…]
Bach és Napóleon. A Fölemelő és a Meggyötrő. Más párt is állíthatnék. A művészet edz ugyan, de az emberrel szemben impotenssé tesz. (Alapvetően humanista.) Ez az impotencia olykor kártékonnyá is tud válni.
Agresszívebb tulajdonságok is kellenek az emberben. Néha éppen a sikeres humanizmusért. Kegyetlenségek szülnek kegyességet.
Napóleon – roppant érvágás, irgalmatlan meghajszolás. Az áldozatok is szimatoltak valami jót. Nyilván ezért sem dőlt el máig sem a Napóleon-vita.
És mit nehezebb vállalni? Az ünneplést, áldást-e vagy az átkokat, a gyalázást, az embertelenség vádját. Kárpótol-e érte a hatalom? Aligha.
A nagyság minden területen fölismerhető. És mindig tiszteletreméltó. Mindig tiszteletreméltó.
Őrült rend kormányozza az emberiséget.
Értsük meg végre az őrültséget is, ne csak a rendet.
(1973. I. 11.)
Megjelent a Hátrahagyott versek című kötetben. (Pécs : Pro Pannonia, 2000)
A szabad szöveg nagyon fontos gondolatot feszeget. Minden mondata egy-egy filozófiai értekezés alaptétele lehetne. A művész és a diktátor párhuzama világossá teszi, hogy a kérdés minden korban elénk kerülhet. Még a látszólag nyugodt időkben is, mint a Kádár korszak javulást mutató évei, amelyben a vers keletkezett. Csorba érzi a hatalom nyomását, ami ellen a versek, a művészet edzi ugyan, de ugyanakkor üvegtoronyba zárja, hamis védettség érzetét nyújtja számára, impotenssé teszi a burkolt és csöndben fenyegető „puha diktatúrával” szemben. A sikeres humanizmusért agresszívebb tulajdonságok is kellenek, néha a kegyetlenségek szülnek kegyességet. Nem elemzem a költő minden mondatát, mindenki gondolkodjon el az ellentétpárokon maga és jobban megérti azokat, mint hosszas (ne adj’ Isten bele)magyarázás után.
Főként pedig, mint minden korban, napjainkban is érdemes elgondolkozni az utolsó mondatpáron:
Őrült rend kormányozza az emberiséget.
Értsük meg végre az őrültséget is, ne csak a rendet.
Mert valóban, nem őrült rend az, ami ma is a világháború felé sodor minket? És nem volna-e jobb, ha ezt az őrültséget is minél többen felismernék? Talán akkor többen ellenállnának neki… Vajon elég-e, ha Európában csak a kis Magyarország és a még kisebb Vatikán áll ellen az őrültségnek? A Vatikánnak nincsenek hadseregei, fegyveres armadája, hazánknak is szinte semmi, de talán Krisztus keresztje elég erős fegyverünk lehet…
A költő vátesz, de ki ismeri fel időben, amit mond? Főként, ha ennyire el vannak rejtve a gondolatai?
4. A másik, a hagyományoson kívül egyetlen témám az anyák napja és Galsai Pongrác ezzel kapcsolatos, Illyés Gyula anyákat köszöntő kedves versét idéző írása. (Tudom, anyák napja még csak közeleg, de nem akarok elkésni a köszöntéssel.) Nem véletlen az anyák köszöntése és a két köszöntő kiválasztása sem. Az anyák a szememben Isten legcsodálatosabb teremtményei, olyasmit tudnak, amit mi férfiak, hála Istennek nem. Sokkal jobb, ha az utódnemzés-nevelés feladata így meg van osztva. Illetve: így van megosztva;) Hallgassuk inkább az én dadogásom helyett Weöres Sándort. A gyönyörűséges vallomás 2:57-nél kezdődik.
Palatinszkyné rajza, a 46. Csorba blog melléklete.
És néhány virág a szép napra. Friss, mai termés a kert sarkából és a terasz korlátjáról.
És hogy miért éppen a két szerzőt választottam és Weöres Sándor „csak felvezető” lett? Íme, a magyarázat.
Először: éppen Galsai publikációinak Antanténusz című gyűjteményét olvasom és megtaláltam benne a szerzőnek Illyés Gyula Szekszárd felé című verséhez írt gondolatait. A vers egy utazó anyáról szól, az anyaság dicsérete, csakúgy, mint Galsainak a verset értelmező, politikummal átszőtt szövege, ezért kerülnek most a blogba.
Másodszor: mindkét szerző „szívem csücske”, annál inkább mert egyiket méltatlanul feledik, másikat meg, ki tudja milyen okból, talán még tudatosan feledtetik is. Pedig mindketten figyelmet érdemelnek, még akkor is, ha a bohém, felhőtlenül vidám(nak látszó) Galsai és Illyés írásai, versei és tevékenysége látszólag különböző témájúak, műfajúak és más minőségűek, sok egyirányba mutató értéket hordoznak.
Harmadszor, ha már kezembe került Galsai könyve, alább részletesebben bemutatom és figyelmükbe ajánlom a könyvtárban még megtalálható példányokat és persze a benne idézett Illyés Gyula munkáit is. Talán nem felelnek meg a modern (jelentsen ez akármit) fősodor tartalmi, műfaji kívánalmainak, de értékes és fontos olvasmányok.
A Illyés-vers Piros Ildikó előadásában itt meghallgatható. Én úgy hallgattam, hogy közben a verset olvastam erről az oldalról. (Bevallom, nekem úgy tűnt, mintha Piros Ildikó eljátszotta, „túllelkesedte” volna a verset. Kérem, vitatkozzanak!) A DIA-oldalon Illyés Összegyűjtött versei című kötetében itt olvashatják.
És akkor idemásolom Galsai Gyerekkocsik című, a verssel kapcsolatos publicisztikáját.
Aki ismer, tudja, miért ezt a verset és publicisztikát választottam anyák napi köszöntőül. Aki nem, az pedig megsejtheti, azért, mert szeretem és tisztelem az anyákat, a „hagyományos” családmodellt, ahogyan Illyés, és kiállok az anyák támogatása mellett, ahogyan Galsai, mert fogy a magyar és ugyanúgy kevés a gyermekáldás, ahogyan abban az időben, amikor a vers és a cikk íródott (ld. Fekete Gyula: Éljünk magunknak? : Dokumentumgyűjtemény. Bp. : Szépirodalmi Könyvk., 1972. Magyarország felfedezése.) ma is fontos mindenféle családtámogatás, az anyai szerep elidegeníthetetlen, átruházhatatlan elismerése. Sőt, talán még fontosabb, ha ma már egész Európa lakosságának elöregedését és az internet-sugallta lehetetlenségeknek, a magunknak élés eszméjének (eszményének) a térnyerését figyelhetjük meg. A kérdés megismeréséhez fiatalabbaknak ajánlok egy blogbejegyzést, amelyet itt olvashatnak. (Még akkor is ajánlom, ha utolsó bekezdésével nem tudok mit kezdeni, lehet, Fekete Gyula sem tudna.)
Az Antanténusz című Galsai kötet alaposabb ismertetője, benne az anyák napi írással és két másik, jellemző Galsai publicisztikával, itt olvasható. A Magánbeszéd egy groteszk önéletírás, a másik pedig Galsai kedvenc témáját, a dilettánsokat idézi. (Különféle dilettánsok)
(Itt jegyzem meg, hogy mindazt, amit eddig Galsairól és Illyésről a honlapon írtam, megtalálhatják, ha beírják a honlap keresőjébe a szerzők nevét.)
A versesfüzetek kéziratainak ismertetőjét egy örömteli megjegyzéssel a következő blogban közlöm.
Köszönöm figyelmüket és Isten áldja az anyákat.