Tóth Krisztináról többször írtam a honlapon,
pl. itt is.
Idézek egy részt az oldalról:
„Csak egy költőnő [minden porcikájában nő és költő, mégha a genderelmélet istenítői megharagszanak is rám], képes ilyen pontos képet rajzolni az egykor gyönyörű, kemény, mindent tudó költő emberronccsá aszalódott testére emlékezve a halála után. Köszönöm, hogy nem kell fogalmazgatnom: akiről Tóth Krisztinai ír – ő volt Csorba, az ember, minden kétséget kizáróan. A feszültséget oldani megírom, hogy a szobába befutó unoka, akit Tóth Krisztina említ, Bálint fiam volt, a költő legidősebb unokája. Aki aztán kint a konyhában (hiszen a nagymama mindig tudott valami jó falattal szolgálni az unokáknak is) megkérdezte Ancikától: ki ez a jó nő a Viki papánál? Ancika csendesítette, halkabban, ő egy költőnő. Mire a lassan már fiatalemberré erősödött fiú csak annyit mondott kis gondolkodás után: nem baj, akkor is jöhetne többször.”
3. A Csorba versesfüzetek 1. kötete 11-15. oldalának pdf változata.
A 12. oldalon két meg nem jelent töredék (ill, egy talán kész vers) olvasható.
A töredék is az idő múlását erősebben érző költő maga vigasztalása:
Eső ver szél ver növekszik
a magány növekszik
a fészek vágya
Szemembe menekül a nyár
Az enjambement gyakori Csorba megoldás, itt kettő is található. Különösen szép a költő szemébe menekülő nyár képe.
Szél: Talán erre a kiemelésre vonatkozik Bertók L. megjegyzése a következő oldalon. A
szél szó Csorba más verseiben is többször olvasható ugyanilyen értelemben: a szél, amely homokot hord az emlékekre (is). Az
Ocsúdó évek című önéletrajzi költemény ezzel a sorral kezdődik: “
Szél fúj, makacs szél, egyre makacsabb.” és ez a második versszak kezdősora is.
A második töredék az oldalon cím nélküli.
Nem a [olvashatatlan szó, P. L.] fényűzése csábít
– A didergés insége hajt
Annyi résen süvít be a hideg
oly véletlen
s kevés a napsütés
A magam napjai
sorra lealkonyulnak
s nem lesz [kékebb? P. L.] az ég
csak mindig fagyosabb
Önnön mentségemül
de tanításul is
hasznos e jajgató
iparkodás
(63. I. 3.)
Talán azért hagyta ki ezeket a töredékeket a költő és a szerkesztő a kötetekből, mert ezek is csak a Csorba „sötét” világlátását ostorozó kritikusokat erősítették volna.
A 13. oldalt egy bejegyzéssel vezeti be a költő: „Halottak napja. – Kicsike reggel kihozza Zs-t az ágyból.” (Zs: Zsófia a költő harmadik lánya.) Furcsa párhuzam: a halottak napja és a harmadik kislány érkezésének összevonása egy megjegyzésben.
A bejegyzés alatt (Töredék Ars P-hoz) Az utolsó sor utolsó szavát („szót”) Bertók László bekarikázta, aláhúzta és buborékban melléírta: „Ld. előző lap 1. sor!” Az előző lap (oldal) 1. sorában a szél szó van bekarikázva és aláhúzva, Bertók valószínű erre utal!
Botcsinálta jós: tenyerem faggatom
A gyűrött ágy arra tanít, hogy már visszafelé
számoljam teleim
Megint ez az egyéni nyafogás
Ó de láttam már didergő fázó éhes
arcot is elszomorodni
amikor meglelte a szót.
A lap alján cím nélkül a kötetben Fontos címmel megjelent vers. Datálás a versesfüzetben: (63. I. 3.) (Összegyűjtött versek. Magvető, 1978.) Különös, hogy az íráshoz közeli időben kiadott önálló kötetekbe nem válogatta be a költő, az Összegyűjtött versekbe viszont igen. Ez fordítva gyakrabban megtörtént: az Összegyűjtöttből kirostálta a korai kötetekben megjelent, később általa feledhetőnek tartott verseket. A kéziratból két sort kihagyott, a kérdőjeleket áthúzta, aztán később a kötetben mégis kérdőjellel közölte a sorokat.
A 14. oldal mindkét verse megjelent kötetben. A Felhő című vers megjelent a Séta és meditáció (Magvető, 1965), A lélek évszakai :Válogatott versek (Magvető, 1970) , és az Összegyűjtött versek (Magvető, 1978) című kötetekben. A köteteben a 2. versszak első két sora erősen változott:
Nyáralkony szállt a kertre
tücsök neszez.
Kötetben:
Békét terít a kertre
a tücsökhangu est. –
A verscím fölött a kötetben ajánlás:
F. I. emlékének. Az ajánlásra magyarázatot ad a versesfüzet kéziratának datálása és a zárójeles megjegyzés a datálás után:
61 nyár és 62 nov. 17. (Fábián P.) F. I., Fábián P. =
Fábián István irodalomtörténész a pécsi irodalmi élet közismert alakja, akit Csorba nagyon szeretett, többször emlegetett, 1961. augusztus 4-én halt meg. A költő 1962. november 17-én fejezhette be a verset. Sokszor előfordul, hogy Csorba visszatér egy előző bejegyzéshez, átírja vagy pontosítja azt, mint ebben az esetben. Az eredetileg adott
Mi ez? Mi ez? címet is a későbbi dátum idején változtathatta meg. Már most jól érzékelhető, hogy a halállal sokszor találkozni fogunk a versesfüzetekben, hiszen a költő később is szinte minden rokona, kedves barátja halálakor ír verset.
Az oldal második verse Csorba legfontosabb
Ars poeticája, erről hosszabban nem is írok, a Csorba-irodalomban rengeteg írás található róla. A vers datálása a versesfüzetben 62. nov. 17., csakúgy, mint az előző versé. Kézirata megjelent a Jelenkorban és látható a Csorba emlékszobában is. Annyit megjegyzek, hogy a
Csikorgó című, Bertók László szerkesztette kötetben is megjelent ilyen
címmel vers,
Intő ars poetica címmel pedig egy másik is a
Hátrahagyott versekben. Az 1981-es keltezésű
Intő ars poetica első versszaka egyértelműen mutatja, hogy a költő maga is tudta, a elmúlást sirató versek sora már unalmas lehet olvasóinak.