Csuhai István előszava Csorba Győző Takács Jenőhöz írt leveleihez, Jelenkor, 1996. november. p. 1005-1006.
CSORBA GYŐZŐ
LEVELEK TAKÁCS JENŐHÖZ ÉS ÉVÁHOZ
Az alábbiakban olvasható húsz Csorba Győző-levél jelentősége elsősorban két dologban áll. E levelek egyfelől visszavezetik a mai olvasót az 1940-es évekbe, amely sajátos módon a pécsi kultúrának az egészen a magyar sztálinizmus kezdetéig tartó egyik nagy korszakát jelentette, s egyúttal egy nagyszabású, ám végső soron kudarcot vallott kulturális koncepció kísérletének időszaka is volt. Ismeretes, hogy Esztergár Lajos, aki 1940 és 1944 között Pécs polgármestereként tevékenykedett, hivatalba lépésekor tervbe vette, hogy a várost virágzó kulturális központtá, – a korabeli szóhasználattal élve – afféle „magyar Athénná” teszi. Ennek jegyében jó néhány fiatalabb vagy a középgenerációhoz tartozó, az itt olvasható levelekben is fel-feltűnő írót, zenészt, képzőművészt, színházi embert tudott városi állásokkal, megrendelésekkel Pécsre csábítani, illetve itt tartani: Weöres Sándortól Bárdosi Németh Jánoson át Lovász Pálig, Martyn Ferenctől Maros Rudolfig, Bajcsa Andrástól Székely Györgyig hosszú a névsor, a fenti levelek címzettjét és feladóját, Takács Jenőt és Csorba Győzőt is beleértve. Ebben az időben a helyi kulturális intézmények is megerősödtek: működött a Janus Pannonius Társaság, elindult és élt annak irodalmi folyóirata, a Sorsunk; a városi zeneiskolából Konzervatórium lett, megnyílt a városi könyvtár, s a korszak elején létezett még az Erzsébet Tudományegyetem is, amely megannyi kiválóságot tudott alkalmilag vagy hosszabb távon az akkori Pécs kulturális mindennapjaihoz hozzákötni. – Sajnálhatjuk, hogy a levelek e létező vívmányoknak az eltűnéséről, jobb esetben időleges visszaeséséről tudnak már csak számot adni.
Az 1902-ben Cinfalván született Takács Jenő zeneszerző 1942 őszén, a Pécsi Városi Konzervatórium igazgatói posztjára jön Pécsre. Szakmai múltja már ekkor is tekintélyes: tanított Kairóban és Manilában, arab és fülöp-szigeteki népzenei gyűjtései fontos forrásmunkák, barátságot és kollegiális kapcsolatokat ápol Bartókkal és Kodállyal, előadóművészként számos országban tisztelik, s Pécsre költözése előtt – sok más műve mellett – megírja Nílusi legenda c. balettjét, melyet a negyvenes évek elején mutat be a budapesti Operaház. Második feleségével, a Csorba Győzővel egyidős Pasteiner Évával (aki korábban rövid ideig Jékely Zoltán felesége volt) Pécsett ismerkedik meg, s a zeneszerző-zenepedagógus Takács Jenő a későbbiekben is gyakran beszél úgy a pécsi évekről, mint legtermékenyebb esztendeiről.
A házaspár Csorba Győzővel való barátsága azután 1947-1948-ban az Olaszországban, a Római Magyar Akadémián együtt eltöltött öt hónap alatt mélyül el (Csorba Győző Római följegyzéseiből is kiderül, hogy számtalan helyen és alkalommal voltak útitársai egymásnak, s Csorba a későbbi évtizedekben minden lehetséges alkalommal melegen és szeretettel nyilatkozott Takácsékról). Mindhárman visszatérnek ugyan Pécsre, de Takácsék az év második felében újra Rómába utaznak, majd a nyilvánvalóan bekövetkező politikai fordulat hatására nem térnek vissza többé Magyarországra, és Svájcban telepszenek le. A levelezés ebben az időszakban veszi kezdetét, és tart kisebb-nagyobb kihagyásokkal a nyolcvanas évek utolsó harmadáig. Takács Jenő 1952-ben az Egyesült Államokban, a cincinnati egyetem zenei fakultásán lesz professzor, itt 1970-ben nyugdíjazzák, s ekkor költözik vissza Európába, hogy végül szülőfalujában, a már ausztriai Siegendorfban rendezkedjen be. Feleségével együtt ma is itt él, mindketten jó egészségnek örvendenek.
A Takács Jenőhöz írt Csorba-levelek fentebb emlegetett másik jelentősége éppen abban a módban rejlik, ahogyan ez a húsz, összetartozó egészt alkotó levél átível a 38 egymástól távol töltött esztendőn: az egyébként a prózai megnyilatkozást jobbára kerülő költő bennük – mintegy levélbeli önéletrajzként – akaratlanul is áttekintést ad saját életének kisebb és nagyobb rangú eseményeiről.
A levelek a család tulajdonába a Takács-házaspár figyelmes gesztusának köszönhetően kerültek: Takács Éva a leveleket 1996 júniusában elküldte a költő özvegyének. A közlést – ahogyan a Római följegyzésekét is – Csorba Győzőné szívessége tette lehetővé, amiért a Jelenkor szerkesztőjeként külön köszönettel tartozom.
A közlés során a leveleket betűhíven, az eredeti helyesírást megtartva adom közre, a legszükségesebb – és jelenlegi ismereteim szerint megírható – jegyzetekkel. Az 1. levélből két tagmondatot, a 14. és 17. levélből egy-egy postacímet elhagytam; ezeket mindenütt jelöltem. A levelek borítékjai a címzésekkel együtt hiányoznak, a keltezés mindenütt Csorba Győzőtől való. Mindegyik levél kézírásos, az utolsó három kivételével mindegyik négyrét hajtott A/4-es papírlapon olvasható. A 18. és 20. levél – eredetileg bizonyára borítékolt – karácsonyi üdvözlőlap, a 19. kisalakú kartonlap.
Cs. I.