Mozgókönyvtárat – de csak újat
Az első vidéki mozgókönyvtár négy éve
1974. április
8-án első alkalommal kölcsönözhettek az olvasók a Pécsi Városi Könyvtár
mozgókönyvtárának állományából. Az ország második, Pécs és a vidék első
bibliobusza indult el nehézségekkel alaposan „kikövezett” útjára ezen a napon.
Részletes ismertetést, leírást a könyvtárbusz elkészítéséről, munkájának
kezdetéről a Könyvtáros 1974/6. és 1975/2. számában olvashattunk. Néhány adat
ezekből a cikkekből:
1974. április 2-án a 12. sz.
Volán Vállalat átadta a Pécsi Városi Könyvtárnak ajándékát, egy Ikarus 620-as
járműből átalakított bibliobuszt. Mint Gerő Gyula írja a Könyvtáros 1974/6.
számában:
„… az ország egyik leggyorsabban elkészített könyvtári létesítménye
[kiemelés G. GY-tól] született meg Pécsett. Az alig öthónapos építési idő
azonban nem kelti a kapkodó munka, a hevenyészett megoldások látszatát. A …
bibliobusz külsőre teljesen újnak tűnik a szemlélő előtt, s berendezése is
elegáns.” Értéke az átadás időpontjában 450 ezer forint volt. 2300 kötetet
lehet benne elhelyezni. A polcok kiszerelhetők, két oldalon a busz
hossztengelyére merőlegesen helyezkednek el, közöttük azonban jó a közlekedési
lehetőség. Rádió és magnetofon használható benne, fűtése, világítása 220 V-os
váltakozó áramú hálózatról működtethető.
Indításkor
hét kölcsönzőhelyen állt meg. 1975-ben két új megállót alakítottak ki. Azóta
ez a kilenc kölcsönzőhely nem változott.
Milyen
eredményekről számolhatunk be, áttekintve a busz négyéves működését?
Kitűnő kezdet után
visszaesés
Kellemes
meglepetést szereztek a kezdeti időszak adatai: 1974. szeptember 30-án,
féléves működés után már 738 olvasója volt a mozgókönyvtárnak. Ez szép
eredmény, azt lehetne hinni, hogy az olvasók száma a továbbiakban is ilyen
gyorsan nőtt. Az 1974. december 31-i adatból azonban már látszik, hogy megtorpant
a fejlődés: az utolsó negyedévben mindössze 125 fővel – csak 863-ra – növekedett az olvasótábor
(év végére 1000 olvasót terveztek). Azután 1975-től kezdve – nem lehet rá jobb szót találni – látványos zuhanás következett az olvasók
számában: 1977-ben egész évben félannyian sem – csupán 325-en – iratkoztak be, mint 1974. április 8-tól
1974. szeptember 30-ig.
Az adatokból
kiderül az is, hogy kezdetben a fiatal olvasók többségben voltak, később
megfordult az arányuk.
A busz
elsődleges feladata a peremrészek munkásolvasóinak ellátása lett volna,
azonban az olvasók számával együtt csökkent a munkásolvasók száma is, s az
arányuk sem volt megfelelő, 1977 végén az összes beiratkozottak mindössze 22
százalékát alkották.
A látogatók
száma két évig még emelkedett, azután alaposam csökkent, akárcsak az
olvasóké: 1977-ben még az 1974 első félévi eredményt sem éri el. (1974.
szeptember: 2387; 1976. dec. 31-én 5165; 1977. dec. 31-én 2062.)
A kölcsönzött
kötetek számának alakulása is hírt ad a forgalom csökkenéséről, továbbá arról
is, hogy mostanára a fiatalok a .többségből kisebbséggé váltak. (Az 1974-es 12
876 kötetes forgalom 1976-ra 14 044-re emelkedett, majd 1977-ben 10 351-re
zuhant, miközben a fiatalok „részesedése” napjainkra 50 százalék alá süllyedt.)
S most lássuk
az okokat.
Amikor a busz
már a szerelőcsarnokban készült, a könyvtár vezetői felmérték a helyzetet:
először is kell 10 ezer kötet könyv a raktárba, 2300 kötet a buszba.
Minimálisan valóban ennyire lett volna szükség. Úgy látszott, hogy meg is lesz – a megszűnt könyvtárak anyagából –, de 1974 végére kiderült: 7261 használható
könyvet lehet csak összegyűjteni – a megszüntetett fiókok
nagyon rongyos könyveinek nem adható hely az „új” buszban. Az első tervpont
dugába dőlt. 1000-1200 olvasóra (ezt a létszámot tervezték) 7200 könyv jutott.
Tervezték azt
is, hogy évente 60 000 Ft lesz a beszerzési keret – ez is terv maradt, bár ez az összeg sem
lett volna sok. Képzeljük csak el, a bibliobusznak hat megszűnt könyvtár
helyett kellett dolgoznia! Így már kevésbé nagy az összeg. A hiba ott volt,
hogy a 60 000 Ft sehogyan sem került elő. Nem is kerülhetett, hiszen a
megszüntetett hat kis fiókkönyvtár évi összes könyvvásárlási kerete 20000
Ft-ot sem tett ki! Következésképpen: 1975-ben 541 kötetet (kb. 18 000 Ft) 1976-ban
766 kötetet (szintén kb. 18 000 Ft; a beszerzés összege nem nőtt meg, de egy
megszűnt könyvtár anyagából is kapott a bibliobusz), 1977-ben 520 kötetet (kb.
18 000 Ft; de mert a régi állományból 288 kötetet selejtezett a központ, csak
232-vel nőtt az állomány) tudott venni a könyvtár a busznak. Az 1978-ban
rendelkezésre álló 114 új kötet még nem számítható pontos előrejelzésnek,
mivel a Könyvtárellátó év elején kevesebbet szállít. Kb. 520 kötetes
gyarapodásra lehet számtani ebben az évben is. A felhasznált összeg a
tervezett évi vásárlási keret feléi sem éri el. A rossz ellátás nem a könyvtár
hibájának róható fel, mert jobbra nincs pénze. A fenntartó nem tud nagyobb
összeget adni, ugyanis jelenleg a hálózat eddigi legnagyabb beruházásához
gyűjt és ad pénzt: jövőre elkészül a város legnagyobb szabadpolcos könyvtára
egy műemlékjellegű épületben. Ez minden támogatást megérdemlő vállalkozás – el is visz minden lehetséges pénzösszeget.
Így az adott keretek között a mozgókönyvtár éppen csak létezik, hiszen az 500
kötetes évi gyarapodást figyelembe véve a 9 kölcsönzőhely mindegyikére csupán
55 új könyv jut évente, Vajon nem a busz előtti állapot reprodukálása ez? De
az, csak még mozog is! Ráadásul úgy érezzük, hogy sem a fenntartó, sem a
működtető nem hibáztatható a kialakult helyzetért. Egy adatot még: a Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtár első mozgókönyvtára 1974-ben 95 830 Ft-ot költött
könyvre. A Pécsi Városi Könyvtár egész évi beszerzési kerete ebben az évben kb.
200 ezer forintot tett ki. A pesti bibliobusz kezdő állománya – 15 120 kötet – 1973. február 6-tól 1976 januárjáig megduplázódott.
Nem jön a busz – elmarad az
olvasó
Azt hiszem, a
működés adatainak a legizgalmasabb és „legdrágább” rovatához érkeztünk: a
nyitvatartási napokéhoz. Számítva a rendes évi és tanulmányi szabadságokat, az
ünnep- és vasárnapok által kieső időt, kb. 240 napon kellene kölcsönöznie
évente a mozgókönyvtárnak, vagyis havonta húsz napon. Az egyes számú pesti
mozgókönyvtár 1975-ben 232 napon kölcsönzött, abban az évben, amelyben
műszaki vizsgára készítették elő. Tehát az évi 240 kölcsönzési nap nem túlzott
kívánság. Ha ezt tekintetbe vesszük, a pécsi mozgókönyvtár kieső napjainak
száma az első évben még nem nagy. Kilenc hónap alatt 180 napon kellett volna
kölcsönöznie, s 169 napon kölcsönzött is. A kiesés abból adódik, hogy a busz
csak április 8-án indult, tehát nem teljes kilenc hónapról van szó. A második
évben már 20 nap – egy teljes munkahónap – hiányzik. A harmadikban 27, a negyedikben 48
nap maradt ki a kölcsönzésből, elsősorban a busz javítása miatt.
48
kölcsönzési napot büntetlenül nem lehet kihagyni: az olvasó, aki hiába vár a
buszra, elveszti bizalmát. A busz nem jön – az olvasó sem jön. Csak egy
megoldás létezik: új busz kell, nem
felújított, s nem is egy, hanem kettő. Meggyőződésünk, hogy a kérdés
kulcsa itt rejlik. A felújított Ikarus 620-ashoz nem lehet pótalkatrészt kapni,
mert régi konstrukció. Éppen ezért a készítő brigádok nem is vállalják a
javítást. Az új típusok alkatrész-ellátása legalább tíz évre szavatolt lenne,
a Volán mindenféle javításukat vállalná. Két busz pedig azért kell, hogy az
egyik esetleges kiesése esetén a másik pótolni tudja a kimaradást (természetesen
nem csupán „ácsorgó” tartalék lenne, erről még szólunk). Persze ez nagyon
drága dolog, de képzeljük el a MÁV-ot: egy mozdonya lenne csak, s ha az rossz,
nem menne a vonat. Persze – mondhatják – a vonatnak mennie kell, de ha a busz nem
megy, nem történik semmi baj. Valóban – semmi baj nem történik, de
akkor minek van?
S ha már
sikerült – akár új – bibliobuszt szerezni, annak a fenntartása
sem olcsó dolog: üzemanyag, alkatrész-ellátás, szerviz, garázsdíj stb.
mind-mind egy fiókkönyvtár fenntartásának összegére rúg. Ez azonban nem
elviselhetetlen teher: csak egyszer kell előteremteni, azután folyamatosan,
költségvetésben megtervezni a fenntartást. Persze minél öregebb a busz, annál
többet évente.
Végül nézzük
a működés utolsó rovatát, ez is szolgál meglepetéssel és tapasztalattal.
1974. december 31-ig két könyvtáros és a gépkocsivezető járt a busszal. A
személyi költségvetés akkor 94 080 Ft volt egy évre. (Ehhez még 15 ezer Ft járult
SZTK, étkezési költség, munkaruha stb. címén.) Ez megfelelő összegnek tűnik.
Azonban 1975-ben már csak egy könyvtáros maradt a buszon – de az legalább egy évig, huzamosan. Ám, ha
szabadságra ment, helyettesítése már nagy gondot okozott, a gépkocsivezető
helyettesítése pedig megoldhatatlan volt. 1976-1977-ben egy-egy könyvtáro-sa
volt a bibliobusznak, de nem egyazon személy, hanem a két év alatt váltották
egymást. Aki foglalkozott olvasószolgálattal, tudja, mit jelent ez: a
könyvtáros nem ismerheti meg az olvasót, az olvasó a könyvtárost. 1977 nyarán
úgy határoztunk, hogy a busz könyvtáros nélkül marad: az arra alkalmasnak
ítélt gépkocsivezető látja el a kölcsönzést is. A tervezett bérből (90 000
Ft) 45 ezer lett – ennyit tudunk előteremteni. Ez az összeg legfeljebb a
gépkocsivezető megemelt fizetésére elég. Ezért is, meg azért is, mert ha
gépkocsivezető nincs, hiába van könyvtáros, az egyszemélyes könyvtár mellett
döntöttünk. Abban az esetben, ha volna elég pénz, akkor is nehéz lenne olyan
könyvtárost szerezni, aki nyáron vállalja a 40 fokos meleget, télen pedig a
hideget, mert a fűtés – minden előzetes várakozás
ellenére – nincs megoldva, a szellőzés
pedig soha nem is volt. S akkor nem is szóltunk még a kedvezőtlen
munkaidő-beosztásról: a bibliobusz könyvtárosa minden kölcsönzési napon este 19
óráig dolgozna. (Persze, ha két könyvtáros fizetésére van pénz – no meg kép gépkocsivezetőére is –, már egyszerűbb a helyzet.)
Most már
összegezhetjük tapasztalatainkat, mert minden lehetséges statisztikát
tanulmányoztunk. A Pécsi Városi Könyvtár mozgókönyvtára merész vállalkozás és
dicséretes társadalmi összefogás eredményeként jött létre. Meg kell állapítani
azonban, hogy a könyvtár akkori vezetői, de a felettes hatóságok sem tudták
pontoson felmérni. milyen feladatokat kell még megoldani az elkövetkező időkben
Ez – figyelembe véve, hogy Pécsett az ország
második bibliabusza lépett munkába – talán nem is nagyon
meglepő. Könyvtárbuszunkat ilyen körülmények között is fenntartjuk, hiszen még
így is hasznos, jó szolgálatokat tesz, s megszüntetése a régi állapotot hozná
vissza. Bízunk abban is, hogy az új központi könyvtár elkészülte után új
bibliobuszt kapunk.
Hogy ne ismétlődjék meg a pécsi kudarc
Azért, hogy
az új mozgókönyvtár-tulajdonosokat hasonló buktatóktól megóvjuk, a következő
javaslatokat tesszük:
Csakis új
gyártmányt érdemes könyvtári célra átalakítani, hogy az alkatrészellátás
zavartalan legyen. Továbbá, két buszra van szükség ahhoz, hogy kiesés ne legyen
a kölcsönzésben, valamint azért, mert ügyes szervezéssel meg lehet oldani,
hogy a második busz se csak helyettesítsen, hanem önállóan is kölcsönözzön.
Minden
buszhoz két könyvtáros kell, lehetőleg férfi, hogy este is vállalhassa a
munkát. Kell azonkívül kitűnő tápraktár raktárossal, hogy a könyvek cseréje ne
legyen késedelmes. Az évi könyvbeszerzési keret – egy busz esetében – ne legyen kevesebb 60-70 ezer Ft-nál. A kezdő
állomány ne legyen levesebb 15 ezer kötetesnél.
A könyveket
több példányban kell beszerezni (Pécsett különösen a 14 év alatti olvasók
számának csökkenésében játszott szerepet az egy-egy példányos beszerzés).
Gondolni kell arra is, hogy legyenek olyan polcok, amelyeken 25-26 cm magas
könyvek is elférnek. A gyerekek nagyon sok meséskönyvet nem láthattak amiatt,
mert a polcokra – a különleges könyvszorító
berendezés miatt – csak 21 cm-es könyveket
lehet felrakni.
Egy busz 9-10
állomásnál többet ne vállaljon. Az állomásokon 3-4 óra az ideális várakozási
idő. A kölcsönzőhelyeket – a tanács szakembereivel
együttműködve – jól kell megválasztani,
hogy azok valóban a szükséges helyen legyenek, s jól meg lehessen közelíteni
őket a busszal is.
A felújított
busz szerepe csak az lehet, hogy népszerűsítse a mozgókönyvtár gondolatát, és
híveket szerezzen a fenntartók körében a rendszer elterjesztésére, teljes
kiépítésére.
Az
elhasználódással arányosan emelni kell a buszfenntartás költségeit, és lehetőleg
szerződést kell kötni valamelyik szerelő vállalattal, amelyik a javítást
gyorsan, rövid határidőre vállalja.
Úgy kell
megoldani a fűtést, hogy télen se az olvasók, se a könyvtárosok ne fázzanak.
Ehhez minden megállónál csatlakozó kell a 220 V-os hálózathoz. Hetente egy
szerviznapot is szükséges tartani.
*
A felsorolt követelmények
szerintünk az alapot képezik a jó mozgókönyvtár működéséhez. Ezekből semmit nem
szabad engedniük a bibliobuszt használóknak, fenntartóknak. Amint látható, a
könyvtáros a mozgókönyv-tárral szemben nagy igényeket támaszt. A társadalom sem
vár azonban keveset tőle: azt kívánja, hogy korszerű, gyors, pontos szolgáltatást
nyújtson, amit csak a felsoroltak alapján lehet elérni. Bizonyítják a pécsi
bibliobusz négy év alatt gyűjtött – sajnos – kedvezőtlen tapasztalatai. Ismétlem: a
bibliobusz hasznos ellátási forma, és kell is, de pénzigényes, és csak akkor
hálás, aha különös figyelemmel foglalkoznak vele.
Végezetül,
kommentár nélkül, két idézetet ajánlanék az érdekeltek figyelmébe. Az egyik a
Könyvtári és Dokumentációs Szakirodalom
c. folyóirat 1976/4. számának 750. közleményéből való:
„Suhl
megyében (NDK) a könyvtári teljesítmények elmaradtak az országos átlagtól… A
lemaradás okát abban találták meg, hogy a szolgálati helyek hatásfoka nem
kielégítő. Ezért mozgókönyvtárak létesítését határozták el. A hagyományos
bibliobuszok esetén a motor túlságosan nagy eszközlekötést okoz, ezért gyors
helyváltoztatással szokták megszervezni a jó kihasználást. Ez viszont ellentmond
az olvasói igények kielégítésére való törekvésnek: az olvasók többnyire akkor
nem szabadok, amikor éppen ott jár a busz. Ezért Suhlban úgy határoztak, hogy
a mozgókönyvtárat hosszabb ideig állomásoztatják az egyes helyeken, viszont a
megoldás gazdaságossága érdekében motor nélküli – vontatható – járművet szerkesztenek. Ennek továbbításáról
az üzemeltetésre szerződő helyi tanácsok gondoskodjanak, saját vontatógép-parkjuk
segítségével. A mozgókönyvtár alapja egy 8×2,4 m alapterületű lakókocsi, mely
teljes berendezéssel, felszereléssel… 27 ezer márkába (hozzávetőleg 135 ezer
Ft-ba) kerül. Állománya 2600 kötet könyv… Ezzel a módszerrel háromszorosra
emelték a kölcsönzési forgalmat az állandó könyvtárak forgalmához
viszonyítva.”
A másik
idézetet ugyancsak a KDSZ-ből választottam (1976/3. sz., 464. közlemény):
„…A mozgó
ellátás nem szükségképpen alacsonyabb rendű, feltéve, hogy nincs túlterhelve,
vagyis van elegendő jármű, s a mozgókönyvtárat feltöltő könyvtár illetékes
részlege gyorsan és lelkiismeretesen dolgozik” (Az NSZK-beli állami könyvtári
központok szakmai tanácskozásának –1975. szeptember 20. –
október 2. – anyagából.)
Könyvtáros, 1978. 8. sz. p. 452-455.